Lexuksen autot olivat kaikista luotettavimpia ja Kia oli jälleen ykkönen joukkomarkkinabrändeistä, kertoo tuore autojen luotettavuustutkimus. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen takana on markkinatutkimus- ja analytiikkayhtiö J.D. Power.

Siinä tarkasteltiin mallivuoden 2020 autoja, ja luotettavuuden mittarina käytetään alkuperäisten omistajien kokemuksia autoista kolmen vuoden omistajuuden jälkeen. Kyse on nimenomaan koetuista ongelmista eli ajoneuvon ei välttämättä ole tarvinnut joutua korjattavaksi asti saadakseen merkinnän jostakin ongelmasta.

Merkit laitetaan järjestykseen niin kutsutun PP100-indeksiluvun perusteella. Termi on lyhenne sanoista Problems per 100 vehicles eli ongelmia sataa autoa kohden. Pienempi lukema on parempi. Mukana oli 30 062 autonomistajaa.

Ykköseksi nousi siis japanilaisen Toyotan premiummerkki Lexus ja kakkossijalla oli Hyundain vastaava eli Genesis. Premium-autojen top 3:n täydensi kokonaissijalta 15 löytyvä BMW.

Massamarkkinamerkkien ykkönen oli kolmatta vuotta peräjälkeen Hyundai-konserniin kuuluva Kia. Vuosi sitten Kia oli myös koko porukan ykkönen.

Tyypillisesti premium-merkit pärjäävät tutkimuksessa heikommin. Kahden kategorian välinen ero on kasvanut vuodesta 2016 alkaen.

– Premium-brändeillä on yleensä enemmän teknologiaa, mikä lisää monimutkaisuutta ja luontaista todennäköisyyttä lisäongelmista, tiedotteessa todetaan.

Luotettavimman automallin kisassa tuli tasapeli. Toyota CH-R ja Lexus RX saivat kummatkin PP100-luvuksi 111.

Luotettavin kompakti auto oli Kia Forte (jota ei myydä Euroopassa lainkaan), kakkossijan mennessä Suomen myyntiykköselle Toyota Corollalle.

Paras kompakti premium-auto oli BMW:n 4-sarja ja keskikokoinen auto Kia Optima.

Katumaasturikorisissa autoissa luokkiensa parhaiden palkinnot saivat – Toyota CH-R: ja Lexus RX:n ohella – Kia Sportage, Lexus NX, Chevrolet Tahoe, BMW X2, Chevrolet Blazer, Toyota Highlander ja BMW X5.

Useammassa kategoriassa palkinto jätettiin jakamatta, koska kriteerit eivät täyttyneet.

Yhteenlaskettuna menestynein konserni oli Toyota, joka sai kuusi ykkössijaa. BMW ja General Motors ottivat neljä sekä Hyundai kolme.

Käytettävyydessä paljon ongelmia

On huomionarvoista, ettei yleisessä pisteytyksessä arvoteta koettuja ongelmia. Satunnainen tietoviihdejärjestelmän jumiutuminen on siis samalla viivalla kuin esimerkiksi moottoririkko.

Kaikkein eniten pulmia tulikin juuri tietoviihteestä. Siinä kategoriassa PP100-luku oli 49,9, joka oli kaksi kertaa enemmän kuin toiseksi yleisimmässä eli ulkokuoressa. Kuusi kymmenestä yleisimmästä ongelmasta liittyi jotenkin tietoviihteeseen ja sen käytettävyyteen.

Niistä koettiin eniten ongelmia puheentunnistuksessa (PP100: 7,2), Android Auton tai Apple CarPlayn yhteyksissä (5,5), Bluetooth-yhteydessä (4,0) ja kosketusnäytön käytön vaikeudessa (4,0).

Yleisesti ottaen autojen ongelmatiheys oli viimevuotista alempi. Koko alan keskiarvo laski kuudella pisteellä. Parhaiten suoritustaan paransivat Ram, Volvo ja Nissan.

J.D. Power teki tutkimuksensa nyt 34. kerran. Sitä uudistettiin viime vuonna kattamaan nykyautojen uudet teknologiat. Yhdeksän pääkategorian alle on jaettu 184 erillistä ongelma-aluetta.