Vakuutus- ja turvayhtiö Mysafetyn mukaan viidesosa suomalaista tekee verkko-ostoksensa älypuhelimella. Puhelimella ostoksia tehdessä kuluttajien hätäisyys korostuu - sopimusteksteihin tai verkkokaupan tietoihin ei perehdytä tarpeeksi hyvin.

- Puhelimella on totuttu toimimaan nopeasti, ja moni tekee myös verkko-ostokset hätäisesti. Ihmiset saattavat edetä mobiiliostoksissaan niin, että sopimuksia ja kauppaehtoja ei lueta ja tutkita kunnolla. Turva-asioita ei yksinkertaisesti malteta lukea ennen kuin syötetään omat tiedot ja hyväksytään kauppa, Mysafetyn vakuutuskäsittelijä Sari von Holten kertoo yhtiön tiedotteessa.

Hätäily mobiilikaupoilla voi kostautua, ja ostaja voi joutua huijauksen tai identiteettivarkauden uhriksi. Mysafetyn tuoreen kyselytutkimuksen mukaan lähes kolmasosa identiteettivarkauksista saakin alkunsa verkossa. Joka toiselle suomalaiselle aiheutuu varkaudesta taloudellista vahinkoa.

Suosi sovelluksia

Von Holten suosittelee käyttämään verkkokauppojen omia sovelluksia sen sijaan, että ostoksia tekisi puhelimen selaimen kautta.

- Verkkokauppojen sovellukset on tehty ostamista varten, joten ne ovat yksinkertaisempia. Silloin myös välttyy suuremmalla todennäköisyydellä ponnahdusikkunoilta ja vääriltä klikkailuilta, jotka voivat viedä pois kaupan sivuilta, von Holten sanoo.

Myös tietojen täyttämisessä kannattaa olla von Holtenin mukaan tarkkana. Täytä vain vaaditut kentät, äläkä missään nimessä anna henkilötunnustasi palveluille.

160 000 identiteettivarkautta

Mysafetyn tutkimuksen mukaan jo lähes 160 000 suomalaista on joutunut identiteettivarkauden kohteeksi. Viimeisen vuoden aikana varkauksia tapahtui yli 30 000, eli keskimäärin kolme suomalaista joutui identiteettivarkauden uhriksi joka tunti.

Identiteettivarkaudet jäävät usein selvittämättä, vaikka niistä voikin sattua taloudellista haittaa uhrille. Viimeisen vuoden aikana tapahtuneista identiteettirikoksista jäi selvittämättä 40 prosenttia.

6 ohjetta turvalliseen verkko-ostamiseen

Mysafety luetteli kuusi asiaa, jotka kannattaa pitää verkko-ostoksilla mielessä.

1. Tarkista, onko yritys luotettava. Tutki kaupan tietoja ja etsi yrityksen nimi, kotipaikka, osoite, puhelinnumero ja yhteystiedot. Jos tietoja ei löydy, ne ovat epämääräiset tai esimerkiksi sähköpostiosoite on erikoinen, epäile verkkokaupan luotettavuutta.

2. Vältä suojaamattomassa verkossa toimimista.

3. Varmista, että olet varmasti oikealla sivulla etkä kaupanteon aikana vahingossa joudu toiselle sivulle.

4. Harkitse, kuinka moneen paikkaan laitat tietojasi. Viisainta on täyttää verkkokaupassa vain vaadittavat tiedot.

5. Lue kaupan hyväksymisehdot ja sopimustekstit tarkasti, jotta tiedät, mihin sitoudut.

6. Älä tallenna pankki- tai luottokortin tietoja laitteelle, jolla teet ostoksia.